Webtrender for 2013

Publisert: 07.01.2013
Webtrender for 2013

Vi har valgt ut noen webtrender for 2013. Mange av disse er trender fra 2012 som vi tror vil bli enda tydeligere i 2013.

Responsive/fluid design

Bruk av nettbrett og smart-telefoner fortsetter å øke. Hvis man ikke ønsker å lage en app til hver plattform, er et design som skalerer og tilpasser seg den beste løsningen. Et responsive design tilpasser seg alle skjermstørrelser i både stående og liggende format. Tanken er å eliminere behov for å zoome inn og ut på mindre skjermer, samt å tillate skrolling i kun én retning - fortrinnsvis vertikalt.

Webfonter

Man trenger ikke lenger forholde seg til bare 5-10 standard skrifttyper som alle har. De aller fleste nettlesere støtter nå webfonter, som i praksis sender den besøkende fontene som brukes på websiden.

Flere minimalistiske websider

En minimalistisk side egner seg ikke alltid eller for alle, men gir større fokus på innholdet og gir den besøkende pusterom. Kanskje flere virksomheter vil ta i bruk egne kampanjesider som krever fokus på det aktuelle budskapet. Kjøpsprosesser og andre interaktive sider kan gjøres enklere og mer intuitive ved å redusere antall elementer på siden.

Større knapper

Større/høyere knapper er lettere å treffe med fingrene. Fingrene på en touch-skjerm er som kjent ikke like presise som en musepeker.

Merkevare fremfor siste design-"hype"

Det er ikke lenger tilstrekkelig å ha en trendy eller moderne webside. Den må bygge opp under virksomhetens merkevare. En unik grafisk profil er derfor viktig. Merkevaredesign er ikke hyllevare.

Innhold

Flere vil produsere innhold i tillegg til informasjon om virksomhet og produkter/tjenester. Aktuelt innhold er et godt insentiv for få besøkende til å komme tilbake til et nettsted. Søkemotorene belønner også godt og populært innhold. Se også artikkelen "Ansett en webredaktør".

Flere innholdsleverandører vil i større grad forsøke å tjene penger på innholdet sitt gjennom abonnement og lignende løsninger. I likhet med 2012 vil bloggere bli kjendiser og kjendiser bli bloggere. 

Sosiale medier

Enda flere bedrifter og organisasjoner vil ta i bruk sosiale medier. Vi tror imidlertid det vil bli mer bevissthet og krav til resultater fra aktiviteter i sosiale medier. Store å små virksomheter vil derfor evaluere og endre sin sosiale strategi. Også små aktører vil i større grad måle resultatene av denne aktiviteten. Enkelte mindre selskaper vil avvikle eller redusere deltagelse i sosiale medier som følge av manglende resultater. Vi kunne nok ha laget en egen liste kun for sosiale medier, men her er i alle fall noen elementer vi nok vil se mer av i 2013:

  • E-handel i sosiale medier
  • Sosiale medier er viktig, men kundeservice viktigere.
  • Underholdende og "nyttig" reklame i sosiale medier og på andre nettsteder (ofte kamuflert som innhold). Les om "native ads" her.
  • Bruk av mobile enheter vil overta enda mer i sosiale medier. Nettsamfunn, deltagere og annonsører vil måtte tilpasse seg mobil teknologi.
  • Det er kommet og vil komme flere nye verktøy for å poste og måle respons i flere sosiale medier (social media management systems).
  • Markedsførere må kunne mer om sosiale medier. Eksperter på sosiale medier må kunne mer markedsføring.

Enda mindre flash

HTML5, CSS3 og ikke minst jquery vil erstatte flashbaserte elementer. Et flash-basert slideshow er som kjent ikke særlig mobilvennlig. Det vil komme stadig mer "touch-" og "swipe"-vennlige teknologi. Dette gjelder også Internettannonsering. Hvis man ønsker å publisere en brosjyre, magasin eller en katalog på nettstedet sitt, er det viktig å sjekke at det også fungerer på mobile enheter.

CSS3

CSS3 tillater skygger på tekst, bokser og andre elementer. CSS3 tillater også roterte elementer, animasjon, myke overganger og veldig mye mer. De fleste nettlesere støtter nå CSS3 og de viktigste elementene av HTML5 - også mobile enheter. Flere store og små nettsteder vil droppe støtte for Explorer 7 og da er det nesten bare Explorer 8 som ikke støtter CSS3.

Nettsteder med kun én side

Flere vil sannsynligvis omfavne webdesign bestående av kun én enkelt side, med menypunkter som navigerer/skroller nedover til neste seksjon/kapittel. Denne tilnærmingen egner seg dog best til websider med lite innhold.

Andre momenter

  • Parallax Scrolling er også en trend fra 2012 som vi tror vil fortsette inn i 2013. Bakgrunnsbilder og andre elementer skroller ulikt. Når den besøkende beveger seg på siden utløses ulike effekter. Brukerens skrolling kan utløse at elementer blir vist/skjult/animert. I og med at parallax scrolling fortsatt kan være vanskelig (men ikke umulig) å få til på enkelte (mobile) enheter, tror vi ikke bruken av denne teknikken vil eksplodere. Et eksempel på Parallax Scrolling er websiden til Nike - Air Jordan 2012.
  • Bruk av store bakgrunnsbilder ser fortsatt ut til å være populært.

Tilbakemeldinger:
Ønsker du å gi oss tilbakemeldinger på denne artikkelen? Send oss en epost på post@spectra.no

 

Web

Vi lager websider og publiseringsløsninger for web.

Grafisk Profil

Vi utvikler logo og andre elementer i bedriftens grafiske profil.

Produksjon

Vi produserer annonser, brosjyrer, kundeaviser og alt innen trykksaker.

Prosjekt

Vi setter sammen et team av ulik spisskompetanse for håndtere store og små prosjekter